-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48859 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در مورد توقيفي بودن آيات قرآن كريم، آيا نام سورههاي قرآن نيز توقيفي است يا اجتهادي؟

انقسام قرآن كريم به سورهها مانند انقسام آن به آيهها، ريشه قرآني دارد و خداوند متعال در چند مورد از كلام خود لفظ سوره و آيه را به كار برده و ميفرمايد: سورَةٌ اَنزَلنـَها وفَرَضنـَها واَنزَلنا فيها ءايـَتٍ بَيِّنـَتٍ لَعَلَّكُم تَذَكَّرون;(نور،1) ]اين[ سورهاي است كه آن را فرو فرستاديم، و ]عمل به آن را[ واجب نموديم و در آن آيات روشني نازل كرديم، شايد شما متذكر شويد.(ملاحظه كنيد: توبه، 68; بقره، 23.)

سورههاي قرآن، در زمان رسول خدا9 داراي نامهايي بود كه از طريق وحي مشخص شده بودند.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: پژوهشي در تاريخ قرآن كريم، سيدمحمدباقر حجتي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، ص 98.) چنان كه در روايتهايي كه دربارة فضايل قرائت سورهها وارد شده، مشهود است. بيشتر سورهها، يك نام دارند، برخي دو يا سه يا بيشتر، كه اين تعدد در نام مناسبت خاصي بوده است. برخي از آنها عبارتند از:

الف: نامگذاري به اعتبار كلمه يا كلمات اول سوره و معاني آنها، مثل سورة برائت (توبه) و يا سورة قل هو الله (توحيد).

ب: نامگذاري به اعتبار اسمي كه در آن سوره آمده است.

ج: نامگذاري به اعتبار موضوع خاصي كه در آن سوره آمده و در بقيه سورهها نيامده، يا در آن سوره به شكل گسترده و كاملتري مطرح شده است.(الاتقان، جلالالدين سيوطي، ج 1، ص 118 به بعد، نشر دارالكتب العلمية / تاريخ قرآن، آيتالله معرفت، ص 79، انتشارات سمت / تاريخ قرآن، دكتر محمود راميار، ص 581، انتشارات اميركبير.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.